Memang Memalukan ; Ketandusan

Wednesday, November 4, 2009



Source : Malaysia Kini

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) membantah sekeras-kerasnya penyiaran iklan Count The Panties Contest seperti dimuatkan di sebuah akhbar tempatan semalam.

Iklan yang memuatkan borang penyertaan tersebut "tidak mengambil kira sensitiviti dan pegangan kesopanan dan kesusilaan rakyat di negara ini yang majoritinya beragama Islam", kata presidennya SM Mohamed Idris.


"Adalah sesuatu yang amat memalukan apabila menyiarkan iklan yang secara langsung menggalakkan penyertaan para pembaca akhbar dalam peraduan mengira jumlah seluar dalam wanita," katanya.

"CAP amat ingin mengetahui rasional di sebalik tindakan pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam membenarkan iklan sedemikian disiarkan dalam media arus perdana negara."

Dalam satu kenyataannya semalam, CAP menggesa KDN dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bertindak lebih tegas dan proaktif untuk memastikan "iklan-iklan murahan" tidak disiarkan lagi pada masa hadapan.

Menurutnya lagi, Seksyen 211 Akta Komunikasi dan Multimedia melarang kandungan yang dianggap sumbang, lucah, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk mengacau, mencaci, mengugut atau mengganggu seseorang.

Tambahnya, kandungan yang disifatkan tidak sopan itu pula termasuklah bahan-bahan yang bersifat jelik, tingkah laku tidak sopan dan bertentangan dengan kelakuan yang diterima umum.

"Ini termasuklah bahan-bahan bogel dan seks. Persoalannya apakah iklan mengira seluar dalam wanita ini terikat di bawah akta ini?" kata Mohamed lagi.

CAP juga merujuk peruntukan Akta Iklan Lucah Sopan 1953 yang bertujuan menyekat iklan lucah dan iklan mengenai penyakit berkaitan seks.

Menurut Seksyen 3 akta itu, menjadi kesalahan melekat atau menulis di rumah, bangunan, dinding, pintu, pagar, tiang, papan, pokok atau tempat buang air atau mana-mana benda, gambar lucah atau sumbang atau alat bertulis atau cetak.

"Jadi, apakah peranan akta ini dalam membendung iklan lucah sedemikian?" kata aktivis pengguna berpengalaman itu.

Peraduan khas untuk golongan wanita itu menghendaki pesertanya mengira jumlah seluar dalam di dalam sebuah jam dengan ganjaran RM1,000 seorang bagi 200 pemenang.

Hadiah itu pula dibayar dalam bentuk kredit panggilan telefon sama ada pascabayar atau prabayar.

Dianjurkan oleh syarikat jenama tuala wanita popular, peraduan itu bermula awal bulan lepas hingga 31 Disember ini.

************************************

Lepas ini buatlah Peraduan 'Bra' pula ya.
Apa nak jadi dah.
Manusia yang langsung tidak mempunyai akal yang waras dan sememangnya tidak bermaruah.
Nak buat peraduan dan mengutip keuntungan banyak cara lah wei.
MyEm0.Com
Tak ada benda-benda macam ini.
MyEm0.Com

Memang sengal

Secara tidak langsung boleh mengamalkan pelbagai gejala sosial yang semakin .......................



MyEm0.Com




2 comments:

atiQah adNan said...

kot ye pUn zaman millenium takkan semuanye nak kena open kot..
alahai.. mentaliti orang islam nak ditukar ke fikiran orang barat nampaknya.. takde ape yang sensitif..

♥Ms Yuki♥ said...

tu lah..
nk wat contest, byk cara lg..
jgnlah sampai mcm tu sekali..
mana x belia sekarang 'dungu'..

nk ikut cara barat, ikut mana yang baik..
ni sampai ntah apa2..

paling sedih byk bdk2 melayu rosak...
tp x semua melayu n x semua melayu itu islam..

bangkitlah belia..
dalam hati jgn lemah sgt..
byk godaan..
byk2 beriman..

**sigh

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS