Logo Islam Bulan dan Bintang

Friday, July 23, 2010

Salam kawan-kawan.



Salam,

Ustaz saya ada ditanya oleh seorang kawan beragama kristian (cina). Soalan dia ialah :

Adakah lambang bulan sabit dan bintang itu lambang agama Islam? kenapa dan apa maknanya? Apakah itu dewa agama Islam?

Kenapa orang Islam sering mengatakan yang kitab Injil zaman sekarang sudah diubah suai (tidak asli)sedangkan orang Islam beriman kepada kitab yang empat. Kalau benar kitab injil sudah dipesongkan, kenapa tidak tunjukkan yang aslinya untuk nyatakan kebenaran Islam, buat perbandingan yang jelas. (Maksudnya disini, seolah-olah kita orang Islam hanya tahu menyalahkan tanpa menghadirkan bukti sahih, dan tiba-tiba mengatakan Al-Quran dan Islam adalah benar)

Kelu lidah saya yang cetek ilmu ni. Saya minta pandangan ustaz tentang soalan diatas. (Maaf komen yang tak berkaitan dgn entry). Terima kasih.


Jawapan Pertama

ketika Sultan Muhammad II yang lebih dikenal dengan Sultan Muhammad Al-Fatih menjadi panglima, jatuhlah kota yang pernah menjadi ibu kota Eropa itu. Lewat pertempuran yang sangat dahsyat dengan menggunakan senjata paling modern di kala itu, yaitu CANON atau meriam yang sangat besar dan suaranya memekakkan telinga, Muhammad Al-Fatih berhasil menjatuhkan kota konstantininopel itu dan menjadikannya sebagai ibu kota Khilafah Turki Uthmaniah. Serta menjadikannya pusat peradaban Islam.

Wilayahnya adalah tiga benua dengan semua peradaban yang ada di dalamnya. Saat itu bulan sabit digunakan untuk melambangkan posisi tiga benua itu. Ujung yang satu menunjukkan benua Asia yang ada di Timur, hujung lainnya mewakili Afrika yang ada di bagian lain dan di tengahnya adalah Benua Eropa. Sedangkan lambang bintang menunjukkan posisi ibu kota yang kemudian diberi nama Istambul yang bermakna: Kota Islam.

Bendera bulan sabit ini adalah bendera rasmi umat Islam masa itu, karena seluruh wilayah dunia Islam berada di bahwa satu naungan khilafah Islamiah. Tidak seperti sekarang ini yang terpecah-pecah menjadi sekian ratus negara yang berdiri sendiri hasil dari jajahan barat.

jawapan logik, bulan itu adalah penyinar alam dan bintang itu adalah bernaung di bawah cahaya bulan. Jadi kesimpulannya bulan itu adalah Tuhan dan manusia hidup atas ehsan tuhan dan menjadi hamba Tuhan. Jelas bahawa Islam adalah menghambakan diri kepada Allah yang satu. semua umat tak kira warna kulit, bangsa dan keturunan semua berada di bawah Allah yang satu.
 

Jawapan Kedua

Pasal kitab injil, bukan kita tuduh tetapi memang terbukti mereka yg ubah dan tukar. di dunia ni ada beribu-ribu jenis kitab bible. setiap jenis ada perbezaan antara satu sama lain. ini terjadi dek kerana mereka translate sana sini. Bila translate maksud asal dah lari dan itu masalah translate, tidak kira lagi masalah dia tambah dan buang ayat-ayat dalam injil dan sekarang ni terhasilnya bible. orang awam kristian memang tidak tahu pasal ini. Tapi ramai paderi-paderi masuk Islam. sebagai contoh Dr. Jerald F. Dirks. dia ni bekas Minister Christian,belajar di Harvard Divinity School,USA, Doctor of Psychology. Di akhir pengajian sebelum diangkat menjadi paderi utama, mereka kena menghadiri beberapa seminar, di sinilah dia cakap, dia telah diberitahu dan didedahkan mengenai perubahan ayat-ayat dari Bible King James Version ke Old testament ke new testament and so on.. kiranya, ada ayat yg ditambah manusia, dan ada yg telah dibuang akhirnya, dia masuk Islam. dan ramai lagi yang masuk Islam. antara contohnya Hajah Irene handono (bekas nun), Yusuf Estes (preacher), Joshua Evans (preacher) dan banyak lagi. Semua ini orang-orang berilmu tinggi yang ingin mencari kebenaran dan akhirnya jumpa Islam. Adapun ramai Melayu yang convert ke Kristian, ia bukanlah kerana kebenaran, tetapi tertarik dengan gaya hidup bebas.

6 comments:

Are-Gya said...

terima kasih atas pendedahan entry ini :)

♥✿♥ Fariza ♥✿♥ said...

sama2.

(^.^)

Josh said...

Hi, hope it's OK to contact you here. We would love to include your blog on our giveaway search engine: Giveaway Scout (http://www.giveawayscout.com). Have a look and if interested, use our online form to add your blog (http://www.giveawayscout.com/addblog/ ). thanks, Josh

♥✿♥ Fariza ♥✿♥ said...

to josh.

hi. ok.
very interesting.

Puteri Bt Ahmad said...

ohh thnx, fariza! :)

♥✿♥ Fariza ♥✿♥ said...

welcome (^.^)

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS