Kenapa malu ke beritahu di mana kau belajar?

Sunday, February 27, 2011

Assalamualaikum.

Entri ini akan menyebabkan setengah pihak terasa. Ini adalah kebenaran dan usah menjadi seorang yang hipokrit.
Tidak dinafikan, zaman sekarang adalah zaman manusia yang amat mementingkan pangkat, darjat, ilmu, harta benda, kemewahan, keturunan dan sebagainya.
Tidak kira diri sendiri, ibu bapa, anak-anak korang, keturunan korang. pakwe atau makwe korang, suami atau isteri korang dan juga majikan korang akan bangga mempunyai pekerja graduan yang hebat.
Belajar di UM, UTM, UiTM, GMI, UniKL, UIA, UNITEN, UEM, UPM, MESIR, UNISEL, JAPAN, AUSTRALIA, luar negara dan berbagai lagi telah menjadi pujaan ramai dari segi infrastruktur, keselesaan, pakar pengajar, dana kewangan, kebanggaan dan sebagainya.
Dahulu aku belajar di IPTS biasa sahaja. Alhamdulillah sudah graduate tanpa extend semester.
Belajar di sana bukanlah semua orang akan belajar, sudah lama ditubuhkan, ada juga yang separuh belajar dan keluar dari situ, tidak lupa juga caci maki dan macam-macam lah.

Suatu hari kawan aku chat dengaku di FB. Fariza, kau x malu ke letak nama kolej kita belajar? Boleh aku gelak? Aku kata ko gelaklah.
Bagi akulah kan, aku faham maksud dia, apa yang nak malunya? Aku tahu, ramai yang belajar kat situ, takkan letak nama kolej tersebut, betul kan kawan-kawan??????????????. Malu weyh. Jatuh standard. Kesian kadang-kadang tengok manusia ini.
Apa boleh buat, hak masing-masing. Korang belajar kat sana ikhlas atau terpaksa? Malu ke? Makk ooiihhh.

Ada lah juga nak belajar sebab IPT itu glamour. Nak pakai cantik-cantik.
Pakwe atau makwe aku belajar sana, ko pun nak ikut. Yang itu lagi aku sakan gelak.

Aku xda pun nak malu kalau orang tanya aku belajar di mana.
Aku belajar di INSTITUT MEGATECH, JALAN KLANG LAMA, KUALA LUMPUR.
Korang xtau juga, GPS, pasti jumpa punyalah.
Korang nak gelak pun, gelaklah, janji puas hati korang kan.
Alaaa, setakat INSTITUT MEGATECH, x ramai yang kenal. Biasalah x famous amos sesedap disangkankan.

Apalah sangat mahu dibanggakan dengan IPTA dan IPTS. Bagi biji mata korang yang bulat (memang semua biji mata manusia bulat) memanglah ada bezanya.
Mesti ada punya, bilamana korang nak apply kerja kan, mesti ada syarat-syarat kelayakan. Nak student dari U itu dan U ini.
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
YOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOUYOU

JIKA AKU KE SUNGAI BESI, AKU MESTI SINGGAH
KEDAI YEW CHONG (uuuuuuu chong)
muahahahahahahahah

Korang belajar kat mana? Aku belajar kat U U U. Oh itu, kenal-kenal, tahu-tahu.
Korang belajar kat mana? Aku belajar kat INSTITUT MEGATECH. Hah? Kat mana tu? X pernah dengar pun. Ooooooo (entah tahu entah tidak).

Aku ucapkan tahiah pada kawan-kawan aku yang berjaya melajutkan pelajaran dari INSTITU MEGATECH ke luar negara under kolej itu juga.
Yang mana belajar di UniKL dan GMI juga ramai, tahiah korang, rajin sambung belajar, aku je malas. hahahahaha.
Ada juga yang sudah bekerja pergi dan kadangkala ke luar negara.

BELAJAR BERTAHUN-TAHUN, ILMU AGAMA JANGAN DIABAIKAN DAN HARUS DITAMBAHKAN.

13 comments:

eira said...

aku tak pernah malu belajar dekat MEGATECH~! yeahhhh aku bangga apa yg aku bljr dkt megatech ade smbgn di bmi.. hee ak rindu kau :)

Fariza said...

baguslah. aku tau, kau mmg ok. bguslah. byk kenangan kan. :)
aku pun rindu. mari keluar jika lapang. dh lama x pok pek pok pek :p

asna cute said...

mane2 U pun sama jer.. ape yg nak digelakkan?. xfaham dgn manusia mcm nie la.. adehh~

aleen aiden said...

nak malu buat ape.yg dpt 10A spm blom tentu jadik jutawan atau org besar in da future.samala jugak yg blajar kat uni klass2 blom tentu berjaya bila kerja.sume 2 Dia yg tentukan.eh2,emo plak alin.hahah

Fariza said...

ASNA :

betul2. yg penting diri sendiri kan :)
biarlah mereka. insan biasa. hu3

Fariza said...

aleen :

betul2. rezeki semua di tangan Allah. kita harus berusaha dan tawakal kan. mmg emo pun jika mengenai itu. hik3. terima kasih singgah ye

i am S!L4H.. said...

x pnting kt mne kte mule, yg pnting berakhir nye permulaan itu.

Liquid said...

pokok pangkalnya, hati =)

xkire blaja mana pon, rezeki tu dh ditetapkan hee

Fariza said...

silah

tq drop. hehehe. btl tu. thanks ya.

Fariza said...

liquid

mmg betul pun. yg penting diri sendiri kan. kat dunia x kisahlah berlagak.... ha3

Are-Gya said...

ala klu blajo kt U glamor pon otak zero nk wat pe..huhuhu
xyah malu la..

p/s: kite pernah masuk U-chong jg la..ahhahaha

Fariza said...

are-gya

sokong !!!!
jom g u chong. hahahahahahaha

Nard Cullen said...

yew chong..lame xg sane..winduuu :)

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS