Adik Beradik Kandung Tidak Dibenarkan Bernikah Pada Tahun Islam Yang Sama?

Monday, October 17, 2011

Assalamualaikum.

Hidup ini tidak perlu memikirkan apa yang manusia katakan (abaikan mulut yang tidak beradab).
Pentingkan apa suruhan Allah kepada umatNya.

Dahulu, kini dan akan datang, mulut manusia takkan pernah berhenti untuk berkata itu dan ini.

Perkahwinan yang akan berlangsung mempunyai 4 perantin :)
Namun, ada juga mulut-mulut tidak beradab memperkatakan yang buruk. Terima kasih.
Ada juga memberikan kata positif. Terima kasih.

Jadi, bagi keluarga Fariza, apa sahaja orang lain mahu katakan yang buruk, TERPULANG.
Dan ingatlah, setiap yang berlaku di muka bumi ini semuanya kehendak Allah SWT.
Harus bersyukur dan terima seadanya :)
Kami semua tak pernah memikirkannya dan fikir yang baik sahaja itukan lebih mudah :)

Banyak kebaikan tau :))



16 comments:

e k i n ♥ y u s r i said...

cube tny puan sue...
http://suhaidasupalio.blogspot.com/

sbb hr tue die nikah awal seminggu daripada adik die...

~ NANA ~ said...

eh tak pernah pulak denga "adik beradik kandung takleh nikah dlm thn islam yg sama"...

don't worry la dear...i doakan majlis u nnti smooth je & semua pengantin bahagia sampai akhir hayat :)

.:shura shushi:. said...

Pernah jugak dengar pasal ini..NOW dah tau jwapannya..Abaikan mulut mereka..!mereka :)

Schaz said...

kadang2 suara2 sumbang ni mengganggu keharmonian majlis..yg penting kita ikut syariat yg sebenarnye kan...

Alia.A said...

fariza. itu ikut org tua2 kan? tp dlm al quran xde pun state mcm tu. org dulu2 penuh dgn kepercayaan that is why smpi skrg ade yg terikut2. atok i til now refer kitab jawa dia tau. ahahaha. but somehow, it happen to be true. tapi x elok percaya, nnt bleh buat syirik. so just anggap kebetulan je.

Puteri Bt Ahmad said...

huhu ade lg ke org pikir camtu. sile abaikan mulut2 org camtuh. mmg ntah pape. ade saje yg tak kene. tak kawen salah, dah nak kawen pon cari salah lg. tak phm betol dgn sesetgh org tu.

nurul izayani said...

saya pun ada masalah yg sama..majlis skali dgn akak incik tunang..tp saya tau, dalam islam x pernah melarang..jadi sy teruskn je,hehe..

kAseh Mir'Ha said...

fariza....kte p0n alami isu yg sm jugak. Mak sy mmg betul2 tak bagi nikah tahun yg sm. kebetulan, kakak Nunang nak nikah seminggu slps kteorg nikah. Mak saya mula2 mmg xbg tau....

sbb tulah kurang nak citer psl mjlis btandang. sbb ni la..ilang mood. :'(

Q said...

betul, jgn kisah apa yang orang kata..buat penat jer..saya pun kawin 2 pasang sekali..:)

rara pinkmafia said...

thanks for sharing far.hehehe dh dpt kad eh =) malu...biasa2 je =)

mEiZ SHA said...

ye ke ni yang?
kalau buat jd ape ek?

fainie_riz said...

housemate i, 2 org terpaksa pospond their wedding sbb nk bg laluan kat abg/adik diorg..slalunya org jawa yg concern bab2 ni. takpe, jodoh pertemuan kan Allah yg tentukan

xi da ya said...

hii!thanks for sharing..
i pn pengantin 4 nnt.hee~
me n my sis..
nk pnjam tu letak kt my blog lak eh!:)
thanks in advance!

aTy _faRed~ said...

tak ade istilah macam tu.. semua tu mengarut bagi saye... kaLau tanye orang dulu2 atau orang tua2 memang macam tu..cube tanye pada yang pakar... tak de sebarang alasan atau tak boleh kalau adik beradik nak berkawen serentak atau buat setahun 3-4 majlis...:)

dhiera said...

wah... ada yang kata tak boleh ke?

setahu memang tak da halangan. betul lah kan?

dhiera said...

owh, ya... saya link kamu ye~

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS