Apakah Hukum Pemakaian Bulu Mata?

Friday, October 28, 2011

Assalamualaikum.


Hari Jumaat yang lepas, Fariza, Mama, Ayah, Encik Tunang dan adik pergi ke masjid untuk berjumpa dengan Tok Kadi.
Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.
Tok Kadi itu memang tegas tetapi kelakar.
Jadi, selepas siap tandatangan borang nikah itu, Fariza ada tanya beberapa soalan.

Soalan : Apakah hukum seorang pengantin itu memakai bulu mata palsu untuk majlis pernikahan dan persanding.

Jawapan :
1) Apa sebab yang membuatkan anda untuk memakai bulu mata palsu itu?
2) Bulu tersebut diperbuat daripada apa?
3) Jika tidak mengetahui sumber itu daripada mana, mengapa harus memakainya?
4) Awak tiada bulu mata ke? (hik3)
5) Awak anda bulu mata (lentik), sudah cantik pun. (Semua gelak T_T)

Hah, mahu jawapan, soalan yang diberikan, jawablah juga. hik3.

Fariza pun tanya ustaz dan ustazah mengenai soalan itu juga. 
Jawapannya adalah tidak boleh. 

Eh, jangan pula ada yang marah atau kecil hati pada entri (soalan) ini.
Ia sekadar renungan bersama. Tidaklah mengaku diri ini terlalu baik.
Naluri manusia memang suka kecantikan :)

9 comments:

Asfiza said...

kena pakai maskara maybeline ni..bagi lentik..hehe

Hunny Kitty said...

telan air liur banyak2 kali....btw..u ai dah dapat kad u smalam!

Are-Gya said...

tq for info..
hehe br tau..sbnrnya xske pon pkai ishk sekse!.. tapi untuk time khwen je harung juga. =)

klu ikotkan bnyk je bnda yang tak ade dalam islam, tapi diada adakan skrg sbb adat & ikot org / trend.

bersanding pon tak elok sebenarnya. sbbnya, mempamirkan kecantikan di khalayak..bertunang pon rasanya tak de..merisik tu ada. tapi yg sepatunya tak di buatkan..

ehmm ape yg ptt kita buat klu dh tau ek?

aTy _faRed~ said...

ha'ah kan..baru terpikir...[sedang dah lepas setahun kawen pon] cume bab diperbuat dari ape tu memang kene pastikan betul..

Asfiza said...

as kalau boleh tak nak pakai lens dan bulu mata plasu.mata as sensitip.cepat merah.dan ubatnya...as titik air dari daun sirih yang as ramas.lepas tuh kompom mata korg yg putih tu bersinar2 :)

Dayah said...

sojawapan nyer boleh pakai ke x?? hehehe

Rilla said...

Good info. Tapi memang kebetulan Rilla pun tak suka falsies.

BTW, kad Fariza dah sampai semalam. Sumpah cantik menawan!

cik eza said...

thanx 4 d info :)
lega ade reason utk elak bulu ata palsu

Miss Ika said...

thanks for the info.
boleh jadikan alasan nih. hehehe

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS