Review : Surabaya, Indonesia

Tuesday, June 26, 2012



Salam.

Alhamdulillah, selamat tiba di Surabaya, Indonesia dan kembali ke Kuala Lumpur.
Aktiviti ini telah dianjurkan oleh syarikat Fariza. Seronoklah penerbangan percuma kan.
Dalam perut pun alhamdulillah baik-baik. (Macam ini lah Ummi sayang.)
Terima kasih pada kawan-kawan yang membantu Fariza semasa di sana. hik3 

Negara dilawati : Surabaya, Indonesia.
Pengangkutan : Air Asia
Tempoh lawatan : 3 hari 2 malam
Penginapan : Golden Palace Hotel
Cenderahati : Pelbagai jenis. Rambang mataku T_T
Waktu : GMT +7 Hour
Cuaca : Sama seperti di Malaysia pada ketika itu.
Aktiviti yang dilakukan : Membeli-belah itu harus !!! Mari kita lihat penerangan di bawah ye.

Sejarah : 


Sejarah mengenai Surabaya :  Kota Surabaya 

*******************************************************

Hotel :



Sebilik dengan Amoi Heaxa
Pagi-pagi memang kena bengkak mata :p

Reception Counter

Menuju ke lif.

Wedding At The Palace. Lawa dekorasi itu.

Ning (Ladies) 
Buat Fariza dan Amoi Heaxa keliru... Memang kelakar.

 Cak (Gents)

Dalam toilet.. Lawa gila ok... :p

*******************************************************



Santapan :

Ikan Bakar Cianjur.
Alhamdulillah sedap :)

Javana Ikan Bakar.


Sederhana Masakan Padang.
Memang sedap dan menyelerakan :)

Toko Mitra.
Jual pelbagai jenis barang makanan.
Keropok udang ia sedap.

Pilihan banyak.

Tidak lupa beli Kek Lapis Monica.
Di sini belian banyak, tak dapat kurang. (Kedekut hu3)


*******************************************************

Tempat Menarik :



Sidoarjo Mud Flow (LAPINDO Mud Tragedy Site)


Asap ada di belakang.


Nampak macam boleh seberang ke sana kan, tetapi tidak.
Nanti anda tenggelam dan tidak muncul-muncul.


Hujung itu tinggal bumbung kilang yang sudah terbenam.


Campak sahaja sebiji batu, terus tenggelam.


Yeay.. Dapat tangkap gambar asap tinggi itu.


Mereka promote untuk beli cd dan aturan kejadian tersebut.


Submarine


Submarine


Masjid Al Akbar






Penjara Lama namun tidak dihuni lagi.
Cantik lukisan itu.


House of Sempoerna
(Discover the art if cigarette-making from the artisans themselves)


Gambar ramai-ramai. Cuaca terik. huhuh

Surabaya Heritage Track




















Di tingkat 2, dilarang untuk menangkap sebarang foto.
Mereka tengah bekerja buat rokok. Laju macam robot walaupun menggunakan tangan mereka sendiri.
Memang kagum dan kerja yang amat kemas :))
Kebanyakkan adalah dari golongan wanita.


Makan Mbah Sholeh di Masjid Ampel


Di dalam Masjid Ampel.


Monumen (Tugu Pahlawan kot.. Lupa :( )


Monumen (Buluh)

*******************************************************

Pusat Membeli-belah :

Butik Indah Bordir. Diskaun diberikan yang mana datang secara berkumpulan :))

Masuk je mata sudah berpinar. Pakaian memang lawa :))

Tas tangan yang comel.

Fariza geram dengan baju baby. Kualiti bagus dan berpatutuan harganya :)

Tanggulangin
(Leather-making industry and retail centre)

Fariza terkejut tenok kucing itu.
Ingatkan betul rupanya hanya patung.


Di dalam ini ada barangan kulit. Kualiti boleh tahan lama. InsyaAllah :)
Dapat beli 1 untuk Hubby :))

Grand City Mall / UFO City Mall

Di sini kami beli cenderahati. Sukar untuk dapatkan cenderahati di Surabaya ini.
Batik pun ada. Batik corak merekalah. hihihi.

Masjid Ampel


Suka buku !!!


Pelbagai kuih dijual :)

Di sini harga boleh tawar. Jika mahu beli, beli sahaja sebab takut di tempat lain dah tiada sebegini.
Takut menyesal T_T

Pasar Turi

Harga sukar untuk ditawar. Memang cekik darah untuk setengah barang jika beli kodi sekalipun.
Tetapi, ada juga kedai yang boleh tawar atas budi bicara. Sukar sekali.
Ramai manusia ye. 

Amoi Heaxa cari kain lace. hahaha.
Murah gitu...

Tempat terakhir shopping di Jembatan Merah.
Seronok sebab kena habiskan duit juga di sini. hahaha
Tidak banyak kain juga yang menarik perhatian.

Hiburan : 

Cat's Pajamas.
Berani masuk?? hahahaha

*******************************************************




Sekadar Gambar :

Monyet ini memakai patung barbie doll. Comel.

Monyet menaiki motor. Hebat.

Tuan monyet tersebut mencari rezeki di sekitar Masjid Ampel.

 



Mas Jay !!


Jalan raya sesak :D


Permandangan dari Hotel

:))

Unik :) Subhanallah

Ada jambatan panjang :) seperti jambatan Pulau Pinang.


*******************************************************

Penting :

1) Pastikan bawa passport anda ke mana-mana sahaja.
2) Lebih elok jika anda membawa 'sling bag' apabila mahu ke sana untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingi berlaku.
3) Anda harus sentiasa berwaspada dengan keadaan sekeliling.
4) Jika mahu berjalan, berjalan sahaja dengan slamba atau berkumpulan tanpa memandang muka, mana tahu kan ada yang takut dengan cara mereka melihat kita.
5) Bawa wang secukupnya. Jika tidak cukup, bawa kad kredit atau aktifkan kad anda untuk ke luar negara atau boleh pinjam kawan lelaki. (Lelaki mana ada shopping sangat kan. hahahaha)
6) Bawa kalkulator atau buku kecil untuk rujukan matawang. (Harga barang yang mahu dibeli samada  mahal atau murah)
7) Cuba untuk tawar -menawar dan jika ada yang hati kering, lupakan sahaja, pergilah cari kedai lain, jimat duit korang ok.
8) Berwaspada dengan segala kenderaan di jalan raya di situ. (Di mana-mana pun sama kan)





Selamat tinggal dan semoga bertemu lagi di entri pada masa akan datang :))





6 comments:

Bazilah (^0^) said...

mcm menarik jgk surabaya ni. selalu rasa nk pegi bandung jer hihihi

S.n.Fariza said...

Bazilah :
bolehlah menarik juga :))
insyaAllah boleh g semua tempat kan.
Indonesia luas.

Hidayah Maznan said...

wahh bestnya dapat berjalan.. sy nanti ingt nak gi bandung.. berapa bnyk akak habis shopping kat sane??

S.n.Fariza said...

Hidayah Maznan :
mmg best berjalan-jalan :))
better bw 3 juta rupiah = >< rm 1+++.++ ye lebih baik.
kalau g bandung atau jakarta, wahhh, lg syokkk

anaztasias nora aira said...

waaaaaaaaaaaah beshnya doakan nora pun dapat pergi sana :)

S.n.Fariza said...

nora :
insyaAllah kita semua dpt mengembara seluruh dunia kan. seronok sgt dpt timba ilmu di negara org dan tgk kebesaran Allah swt

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS