Insaflah Diri

Tuesday, July 21, 2015


Hasan Basri ditanya: Apa rahsia zuhudmu di dunia ini? 

Beliau menjawab: Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang.

Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh.

Aku tahu ALLAH Ta'ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku sedang dalam maksiat.

Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH.

Sahabat2 ku:

Jangan tertipu 
dengan usia MUDA 
kerana syarat Mati 
TIDAK harus TUA.

Jangan terpedaya dengan 
tubuh yang SIHAT 
kerana syarat Mati 
TIDAK mesti SAKIT

Jangan terperdaya dengan 
Harta kekayaaan
Sebab 
Si kaya pun tidak pernah 
menyiapkan Kain Kafan 
buat dirinya 

meski cuma selembar.

Mari terus berbuat BAIK,
berniat untuk BAIK,
berkata yang BAIK-BAIK, 
Memberi nasihat yang BAIK
Meskipun TIDAK banyak orang 
yang mengenalimu dan 
Tidak suka dgn nasihatmu
Cukup lah اللهِ yang 
mengenalimu lebih dari 
pada orang lain.

Jadilah bagai Jantung 
yang tidak terlihat, 
Tetapi terus berdenyut 
setiap saat kita 
terus dapat hidup, berkarya 
dan menebar manfaat 
bagi sekeliling kita 
sampai diberhentikan 
oleh NYA

Sahabat2ku: 

"Waktu yang kusesali adalah jika pagi hingga matahari terbenam, amalku tidak bertambah sedikitpun, padahal saat ini umurku berkurang" (Ibnu Mas'ud r.a)

No comments:

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS